Tentangku

Photobucket
18, Damai Street
If you can't take me at my worst,
you don't deserve me at my best.
Jika kau tidak dapat menerima keburukanku,
kau tidak layak menerima yang terbaik tentangku.

Laman Bicara

...

Terbaik

nurfaliha
bart
kamal
cikinto
kodoks
manutd
jom buat duit
buat pencinta sejarah
Lathef Mutalib

Create Your Badge


Koleksi

October 2006
November 2006
December 2006
January 2007
February 2007
March 2007
April 2007
May 2007
March 2009
August 2009
September 2009
October 2009
November 2009
December 2009


Credits

Lathef and Wife
Photobucket
Ramai kerrr?

Layannn..

Hikmah Ramadhan
Tuesday, August 25, 2009

Hikmah Ramadhan


Bulan puasa ni penuh dengan nikmat dan hikmat..nikmatnya sbb segala amalan dilakukan pada bulan ni diberikan ganjaran berlipat kali ganda dan of course la ada byk lagi.cari la seniri dengan banyakkan membaca buku2 agama yerrr ;)

yang aku nak cerita arini ialah ttg hikmah ramadhan yg kita buleh tgk sendiri..yang aku akan senaraikan nanti ialah apa yang aku perasan ttg perubahan yg berlaku dlm bulan posa ni lah.

1. ramainya muslimin dan muslimat berjemaah di masjid.
kalo kita tgk bulan2 lain selain ramadhan,kebanyakkan masjid2 nih sunyi ja.kalo nak ramai pun,cuma hari jumaat.2 pun sbb ada solat jumaat.kalo x,hurm...lu pikiaq la seniri.tapi bila ja bulan posa nih,masjid penuh.budak2 pun ramai ke masjid.perempuan pun ramai.kalo sebelum posa,laki kebanyakkan ke masjid cuma pada hari jumaat(2 pun ada gak yang tuang).pompuan plak??hurm..bila ya?cuba tanya pada diri hampa seniri(kalo yg baca ni pompuan la),bila last ke masjid b4 ramadhan?musti ada yg akan jawab dlm hati "aahkan.aku rasa aku da lama xke masjid", or ada yg jawab "errr,bila eyh?"(jenis nih nampak sgt dah lama gila x ke masjid).bukan nak ngutuk sesapa tapi ni la hakikatnya.aku sniri pun dulu2 time kat mmu p solat jumaat 2mgu skali ja (ooppps!!);-)

2.makan bersama sekeluarga
kalo tgk bulan2 len,agak susah nak kumpui 1 keluarga makan bersama.family aku seniri dulu cuma ari jumaat leh kumpui makan sekali,tapi lepas kematian arwah ayah aku,dah jarang kami kumpui sama2..tapi bila masuk ja ramadhan,tiap2 ari makan bersama.alhamdulillah.

3.solat berjemaah di rumah

aku sure xramai yg solat berjemaah di rumah zaman la nih.kalo nak jemaah pun di surau2 or masjid.tapi bila ja masuk ramadhan,lepas berbuka mesti jemaah maghrib bersama.kalo bulan2 len,mmg berat la nak wat.

yg lain2 2 byk lagi,tambah amalan.kurangkan bergosip(",),jaga mulut dan tingkah laku..banyak lagi lah.yang penting kita menjalankan kewajiban kita utk berpuasa.jangan jadik seperti player2 bola barcelona(cari seniri sapa) yang sanggup korbankan puasa demi utk pasukan depa(oopss!!tergosip plak..ekeke)..amek lah contoh seperti kanoute yang sanggup berpuasa biarpun terpaksa training dlm cuaca panas..AllahuAkhbar!!